MENU
Widok na most drogowy. Na drugim planie widoczny most kolejowy .

Dodał: Babinicz° - Data: 2011-11-21 20:32:32 - Odsłon: 2732
12 listopada 2011


Przeprawa mostowa w Ścinawie istnieje już co najmniej od połowy lat pięćdziesiątych XIX wieku. Przed drugą połową XIX w. komunikację przez Odrę zapewniał most drewniany o konstrukcji wieszarowej z jednym przęsłem zwodzonym zapewniającym żeglugę na Odrze. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na zły stan techniczny drewnianego mostu i niewystarczające dla żeglugi parametry przęsła zwodzonego podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.Projekt nowej konstrukcji opracowali dwaj wrocławscy inżynierowie Keller i Schnapp. Nowy obiekt wybudowano w pobliżu nowego mostu w latach 1900-1903. Nawiązuje on do architektury mostów dziewiętnastowiecznych, gdyż zastosowano w nim w strefach przyczółków murowane z cegły masywne strażnice, podobne do stosowanych w mostach na dolnej Wiśle. W 1945 r. zostało strącone przęsło zawieszone głównego mostu, które podniesiono pod koniec lat czterdziestych. W latach 1975-1976 dokonano wymiany pomostu drewnianego na żelbetowy z płyt prefabrykowanych. Wzmocniono również część mostu nad terenem zalewowym przez dodanie trzeciego dźwigara. Dodatkowy dźwigar podparto na istniejących filarach i umieszczonych w środku rozpiętości przęseł wahaczach żelbetowych. W 1994 r. wykonano wzmocnienie filara nurtowego nr 7.Most nad Odrą w Ścinawie usytuowany jest w ciągu drogi krajowej nr 337 Wołów - Ścinawa około 60km w dół rzeki od Wrocławia. Jest to obiekt stalowy kratownicowy złożony z dwóch oddzielnych konstrukcji.

* mostu głównego (nad korytem Odry) o konstrukcji nośnej w postaci trójprzęsłowej, kratownicowej belki Gerbera i pośrednim usytuowaniu pomostu. Rozpiętość przęseł jest następująca: 55,00 + 89,40 + 55,00 m. Dźwigary kratownicowe o zmiennej wysokości mają pasy zakrzywione o przekrojach dwuściankowych. Rozstaw dźwigarów głównych wynosi tu 6,60 m.
* mostu nad terenem zalewowym o górnym usytuowaniu pomostu złożonym z 5 przęseł kratownicowych o rozpiętości wynoszącej po 30,00 m. Konstrukcję nośną tej części mostu wykonano również w postaci wieloprzegubowej belki gerbera. Rozpiętość przęseł zawieszonych wynoszą po 18,00 m. Wysokość dźwigarów kratownicowych o przęsłach jednościankowych jest stała na długości mostu i wynosi 2,71 m. Rozstaw dźwigarów w moście inundacyjnych jest mniejsza niż w moście głównym i wynosi 5,50 m.Wszystkie połączenia elementów pierwotnych mostu wykonano jako nitowane. Całkowita długość mostu w osiach podparć na przyczółkach wynosi 350,20 m.

J.Onysyk, Cz.Machelski, M.Węgdzyniak, J.Biliszczuk, Most w Ścinawie - Przykład kompleksowej odnowy obiektu, [w:] Estetyka Mostów. Trzecia Krajowa Konferencja, Warszawa-Popowo n/Bugiem 1999, s. 151-158

  • /foto/394/394203m.jpg
    1899
  • /foto/6921/6921800m.jpg
    1899
  • /foto/7618/7618163m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/370/370697m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/269/269628m.jpg
    1901
  • /foto/6890/6890011m.jpg
    1901
  • /foto/132/132964m.jpg
    1902
  • /foto/134/134264m.jpg
    1902
  • /foto/5639/5639717m.jpg
    1903
  • /foto/8115/8115894m.jpg
    1903
  • /foto/211/211377m.jpg
    1903 - 1904
  • /foto/205/205222m.jpg
    1903 - 1920
  • /foto/43/43244m.jpg
    1906
  • /foto/193/193359m.jpg
    1907
  • /foto/450/450317m.jpg
    1908
  • /foto/3287/3287549m.jpg
    1908
  • /foto/3287/3287562m.jpg
    1908
  • /foto/7622/7622756m.jpg
    1908
  • /foto/195/195929m.jpg
    1909
  • /foto/4351/4351631m.jpg
    1910
  • /foto/5232/5232138m.jpg
    1910
  • /foto/211/211865m.jpg
    1910 - 1944
  • /foto/211/211261m.jpg
    1912
  • /foto/427/427444m.jpg
    1912
  • /foto/9441/9441977m.jpg
    1912
  • /foto/10805/10805017m.jpg
    1912
  • /foto/10060/10060231m.jpg
    1913
  • /foto/44/44083m.jpg
    1915
  • /foto/318/318659m.jpg
    1915
  • /foto/4795/4795784m.jpg
    1915
  • /foto/5196/5196385m.jpg
    1915
  • /foto/6897/6897234m.jpg
    1915 - 1940
  • /foto/5183/5183350m.jpg
    1917
  • /foto/3517/3517610m.jpg
    1918
  • /foto/40/40997m.jpg
    1919
  • /foto/193/193360m.jpg
    1920
  • /foto/6522/6522347m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/294/294968m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/134/134007m.jpg
    1920 - 1944
  • /foto/41/41000m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/5564/5564391m.jpg
    1921
  • /foto/164/164342m.jpg
    1922
  • /foto/414/414273m.jpg
    1923
  • /foto/7792/7792921m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/7792/7792951m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/9764/9764392m.jpg
    1926
  • /foto/221/221266m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/10393/10393772m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3808/3808062m.jpg
    1939
  • /foto/7013/7013244m.jpg
    1941
  • /foto/323/323506m.jpg
    1942
  • /foto/337/337037m.jpg
    1945
  • /foto/337/337040m.jpg
    1945
  • /foto/43/43668m.jpg
    1945
  • /foto/337/337041m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/337/337109m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/337/337744m.jpg
    1947
  • /foto/337/337745m.jpg
    1947
  • /foto/337/337747m.jpg
    1947
  • /foto/337/337748m.jpg
    1947
  • /foto/337/337749m.jpg
    1947
  • /foto/337/337787m.jpg
    1947
  • /foto/338/338354m.jpg
    1947
  • /foto/338/338357m.jpg
    1947
  • /foto/338/338359m.jpg
    1947
  • /foto/338/338360m.jpg
    1947
  • /foto/338/338361m.jpg
    1947
  • /foto/338/338362m.jpg
    1947
  • /foto/338/338363m.jpg
    1947
  • /foto/338/338460m.jpg
    1947
  • /foto/338/338461m.jpg
    1947
  • /foto/338/338462m.jpg
    1947
  • /foto/338/338463m.jpg
    1947
  • /foto/369/369738m.jpg
    1980
  • /foto/158/158900m.jpg
    2006
  • /foto/158/158902m.jpg
    2006
  • /foto/161/161567m.jpg
    2006
  • /foto/161/161569m.jpg
    2006
  • /foto/161/161570m.jpg
    2006
  • /foto/76/76168m.jpg
    2006
  • /foto/76/76169m.jpg
    2006
  • /foto/76/76170m.jpg
    2006
  • /foto/76/76171m.jpg
    2006
  • /foto/76/76172m.jpg
    2006
  • /foto/206/206516m.jpg
    2006
  • /foto/132/132097m.jpg
    2007
  • /foto/132/132098m.jpg
    2007
  • /foto/132/132099m.jpg
    2007
  • /foto/214/214071m.jpg
    2008
  • /foto/214/214590m.jpg
    2008
  • /foto/214/214591m.jpg
    2008
  • /foto/214/214603m.jpg
    2008
  • /foto/277/277122m.jpg
    2009
  • /foto/370/370520m.jpg
    2009
  • /foto/5449/5449242m.jpg
    2011
  • /foto/3306/3306429m.jpg
    2012
  • /foto/6123/6123002m.jpg
    2014
  • /foto/5547/5547445m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547447m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547448m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547449m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925221m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925222m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925223m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925224m.jpg
    2015
  • /foto/6568/6568916m.jpg
    2017
  • /foto/6833/6833223m.jpg
    2017
  • /foto/6833/6833225m.jpg
    2017
  • /foto/8269/8269011m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265985m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265990m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265993m.jpg
    2019
  • /foto/8266/8266004m.jpg
    2019
  • /foto/8959/8959415m.jpg
    2020
  • /foto/10052/10052091m.jpg
    2022
  • /foto/10052/10052095m.jpg
    2022
  • /foto/10101/10101874m.jpg
    2022

Babinicz°

Poprzednie: Pałac Mettichów Strona Główna Następne: Pawilon handlowy Longinus (dawny)


arkadoo | 2011-11-21 20:37:24
Budynek po prawej stronie, to zamaskowany schron -
Babinicz | 2011-11-21 21:23:50
Tak, rzeczywiście to był schron. Nie tak dawno poznałem wspomnienia naocznego świadka, który był w tych okolicach krótko po zaciętych walkach, jakich Rosjanie stoczyli podczas zdobywania Ścinawy. Opowiadał mi, jak dużo ciał żołnierzy radzieckich leżało wokół mostu. Między innymi to skłoniło mnie do wybrania się do Ścinawy oraz zwiedzenia jej i sfotografowania.
arkadoo | 2011-11-22 12:08:14
Super, czekam na zdjęcia, bo miasto jest arcyciekawe ze względu na schrony, ruiny i mocne zniszczenia podczas wojny.